Prasa, radio i telewizja, czyli jak odnaleźć się we współczesnym świecie mediów

Dodał: Mariusz
Data dodania: 05 marca 2005
Średnia ocen: 4,3
Oceń: (dno)  0     1     2     3     4     5     6  (super)

» Skomentuj prace
» Zgłoś naruszenie regulaminu / plagiat
W ciągu ostatnich kilku lat na rynku mediów dokonała się swoista rewolucja zarówno na rynku prasowym jak i radiowo-telewizyjnym. Ze wszystkich stron jesteśmy zasypywani gradem informacji ze wszystkich możliwych dziedzin.

Najpierw prześledzę rynek prasy. Będąc małym chłopcem, najczęściej widziałem szarobury kiosk "Ruchu", w którym królowało kilka dzienników. Pomiędzy nimi można było znaleźć kilka kolorowych czasopism, w których kolorowa była tylko okładka. Środek i tak najczęściej zadrukowany był szarą lub czarną czcionką. Dzisiaj zaś kolorowe czasopisma nęcą nas nie tylko w kioskach, ale też w specjalnie przygotowanych stojakach w sklepach spożywczych. Z moich obserwacji wynika, że najliczniej reprezentowane są tzw. brukowce. To pisma typowo plotkarskie zajmujące się głównie sensacjami z życia osób publicznych. Jednak dla osób ambitniejszych do wyboru są pisma o tematyce polityczno-społecznej. Są też pozycje dla fachowców z różnych dziedzin a także pozycje hobbystyczne, rozrywkowe i sportowe. Te ostatnie pozycje wybieram ja, gdyż bardzo interesuję się sportem. Lubię czytać wywiady ze sławnymi ludźmi sportu, dowiedzieć się jak pracowaliby osiągnąć sukces i jak żyją dzisiaj. Jest też do wyboru wiele pism dziecięcych i młodzieżowych, lecz ich zawartość często pozostawia wiele do życzenia.

Podobnie sprawa ma się jeżeli chodzi o radio. Kiedyś mogliśmy wybierać pomiędzy czterema stacjami radia publicznego. Wybór to był żaden, jednak, kto chciał mógł znaleźć coś dla siebie. Dzisiaj zaś, w dobie niezliczonej ilości stacji komercyjnych naprawdę trudno wybrać coś, co prezentowałoby jakąś wartość. Większość tych stacji nie przekazuje słuchaczowi prawie niczego oprócz „potoku" słów, którego i tak nie można zrozumieć. To wszystko zaś przeplatane jest wiązanką przebojów z różnych epok muzycznych. Wyjątkiem w tym morzu „nicości" jest według mnie jest radio „Zet", które wszystkim serdecznie polecam.

Jednak najpotężniejszym medium, wywierającym wpływ na nasze życie jest telewizja. Nie musimy wybierać już pomiędzy trzema kanałami telewizji publicznej. Żyjemy, bowiem w dobie telewizji satelitarnej i cyfrowej, i większość z nas ma możliwość wyboru tego, co go interesuje. Największą gratkę mają chyba miłośnicy filmów i seriali, gdyż kanałów filmowych jest naprawdę dużo. Są też do wyboru kanały przyrodnicze i dziecięce. Te jednak bardzo często epatują przemocą, zamiast uczyć dzieci odróżniać dobro od zła.

Dużą oglądalnością cieszą się programy typu reality show i talk show. Oglądając je i słuchając niektórych wypowiedzi zaproszonych gości mam nieodparte wrażenie, że robią to wyłącznie dla pieniędzy. Ze swej strony gorąco polecam ciekawe programy sportowe a także niezwykle interesujące programy popularno-naukowe. Mogłem z nich dowiedzieć się rzeczy, o których wcześniej nie miałem pojęcia. Oglądając takie programy na pewno nie zmarnujemy czasu.

W tym miejscu nasuwa mi się taka oto refleksja. Podobnie jak w przypadku prasy i radia, to od nas zależy, co wybierzemy z tak wielu propozycji. Sęk w tym, by wybrać mądrze. By wybrać to, co pozwoli nam się rozwijać. Nie sztuką jest być biernym obserwatorem i bezkrytycznie przyjmować wszystko to, co pojawia się na srebrnym ekranie.

Poruszając temat mediów nie mogę pominąć wciąż rozwijającego się rynku multimediów i coraz powszechniejszego dostępu do Internetu. Jeszcze kilka lat temu sensację wzbudzały proste gry komputerowe. Dzisiaj komputery są w większości polskich domów. Służą one nie tylko do zabawy, ale przede wszystkim do nauki. Pomagają w tym coraz liczniejsze programy pozwalające w ciekawy sposób poszerzać wiedzę.

Na podstawie dotychczasowych rozważań dochodzę do wniosku, że przyszło nam żyć w niezwykle skomplikowanym świecie medialnym. Otoczeni zewsząd napływającymi informacjami musimy być bardzo czujni i wybierać tylko te, które nas interesują i w jakiś sposób będą nam pomocne w dorosłym życiu.
Box reklamowy - zainteresowany?
Dodaj ściąge »

Komentarze

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy!
Użytkownik publikuje komentarze i opinie wyłącznie na własną odpowiedzialność. Właściciel Serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkowników na łamach Serwisu.
Czas generowania strony: 0.0018 sekund.